Cum combatem analfabetismul functional? Sfaturi de la specialistii din domeniu

Romania ocupa un loc fruntas in topul tarilor cele mai afectate de analfabetismul functional, fiind chiar pe primul loc in Europa, cu o medie de 42% dintre copii care nu sunt capabili sa inteleaga un text sau sa efectueze operatii matematice simple. Acest lucru conduce inevitabil la afectarea economiei tarii prin incapacitatea acestor viitori adulti de a-si gasi un loc de munca la care sa performeze. In acest context, analfabetismul functional ar trebui sa devina o prioritate strategica a tarii noastre, insa din pacate acest lucru nu se intampla. De aceea, cade in sarcina noastra, a tuturor, sa ajutam copiii de astazi sa devina viitori adulti educati si culturalizati, care pot performa la un loc de munca.

“Ca sa intelegem mai bine problematica analfabetismului functional, o sa va dau un exemplu: un copil afectat de acest fenomen este perfect capabil sa citeasca o poezie, sa o memoeze si sa o recite, dar el nu va reusi sa inteleaga informatiile pe care aceasta le transmite sau sa le foloseasca in vreun fel in viata de zi cu zi. Altfel spus, ceea ce a citit, a invatat sau a auzit nu ii foloseste la nimic atata timp cat nu reuseste sa puna in aplicare, in viata reala, informatiile dobandite”, afirma psiholog clinician Steluta Stoian.

Cum putem remedia problema analfabetismului functional?

Specialistii din domeniu afirma ca principala cauza pentru care s-a ajuns in aceasta situatie este metoda de invatare bazata preponderent pe memorare si nu pe intelegerea conceptelor. Totodata, acestia ne sfatuiesc sa apelam la doua strategii cultural-educative, care implementate de la varste fragede, promit sa reduca rata analfabetismului functional in Romania:

  1. Lectura unor carti adaptate varstei copilului, incepand cu varsta de 1 an. Beneficiile lecturii pentru dezvoltarea copilului au fost studiate inca din cele mai vechi timpuri, iar concluziile au fost aceleasi: lectura ii ajuta pe cei mici sa isi dezvolte abilitatile de ascultare, de intelegere a sensului cuvintelor si de gandire logica, sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare, dar si creativitatea si imaginatia. Toate acestea pot fi dobandite daca copiilor li se citeste inca de mici, respectand cateva recomandari simple: mentineti contactul vizual, mimica si gesturile – ii va ajuta pe copii sa ramana focusati, sa empatizeze, fiti consistent in lectura si cititi-le pe cat posibil, in fiecare zi, uneori chiar aceeasi poveste – ii va ajuta sa isi dezvolte memoria si limbajul, vorbiti rar si clar – ii va ajuta sa inteleaga mai bine si sa reproduca unele cuvinte.
  2. Asimilarea informatiilor prin recrearea povestii. Practica si dialogul joaca un rol esential in procesul de intelegere si asimilare a unor notiuni noi. Tocmai de aceea, prin lectura interactiva si modelarea sau ilustrarea povestilor, acestia vor trece prin filtrul gandirii sirul evenimentelor, putand sa inteleaga ulterior, intr-un mod logic, mesajul cartii. Totodata, ei isi vor dezvolta creativitatea si pasiunea pentru lectura, asigurand prezenta cartilor in viata lor ca tineri si apoi ca adulti”, afirma psiholog clinician Steluta Stoian.

Proiect de promovare a literaturii contemporane pentru copii

Pornind de la aceaste idei, Alina Tudor, artist si pedagog, s-a gandit sa puna bazele unui proiect prin care sa aduca lectura, intr-un mod placut, in viata copiilor. “Atelierele cu Povesti” au la baza o structura simpla, dar extrem de eficienta pentru dezvoltarea armonioasa a celor mici: in cadrul celor 8 ateliere cu participare gratuita, organizate anul acesta, copiii vor asculta o poveste citita chiar de autorul sau, dupa care vor ilustra prin pictura, colaj sau modelaj personajele de poveste sau o anumita scena, cu scopul de a trece prin filtrul mintii informatia primita in urma lecturii.

Alina Tudor, manager de proiect si fondatorul Academiei de Creativitate

“Dezvoltarea apetitului pentru lectura la varsta prescolara si in primii ani de scoala este esentiala pentru inradacinarea acestui obicei la copii si dezvoltarea unei culturi a cititului la adultii de maine. Sa prinzi drag de citit este in egala masura grija parintilor, cat si a educatorilor. Prin organizarea unor ateliere de lectura si arta plastica, precum si prin invitarea autorilor romani si a artistilor, ne dorim sa le dezvoltam copiilor atat latura artistica, cat si gustul pentru frumos prin cultura si iubirea de carte ca mod de petrecere a timpului liber”, afirma Alina Tudor, manager de proiect si fondatorul Academiei de Creativitate.

Atelierele de lectura organizate de Academia de Creativitate promit parintilor si copiilor sa le aduca in fata autori cunoscuti de carte pentru copii si artisti grafici celebri. Printesa Urbana, Petre Craciun, Cristina Andone, Lavinia Trifan Pop, Anca Smarandache si Sebastian Oprita sunt doar o parte din ei.

Atelierele debuteaza joi, 18 iunie, in mediul online, pentru alinierea la restrictiile impuse de autoritati in contextul pandemiei, prin atelierul sustinut de Printesa Urbana, care va citi cartea sa, “Baietelul cu aripa de fluture”, o poveste despre empatie, generozitate si darul de a fi diferit.

Atelierele cu Povesti este un proiect cultural co-finantat de Administratia Fondului National Cultural, dezvoltat de Academia de Creativitate, cu scopul de a aduce lectura, intr-un mod placut, in viata celor mici, incurajand cititul si dezvoltarea creativitatii de la cele mai fragede varste. Academia de Creativitate si-a asumat misiunea de a contribui la combaterea analfabetismului functional inca de anul trecut, cand a inceput organizarea atelierelor de lectura, la care au participat pana in prezent peste 300 de copii.