Cum dezvolti abilitatile de scris-citit in limba engleza ale copilului tau

Dintre toate provocarile intelectuale la care sunt expusi copiii nostri, niciuna nu nelinisteste mai mult parintele decat inceputul scris-cititului. Iar cand vine vorba de limba engleza par lucrurile si mai complicate. Cum dezvolti abilitatile de scris-citit in limba engleza ale copilului tau si care sunt secretele invatarii limbii lui Shakeaspeare, afli de la profesoara Silvana Serbanescu, trainer jolly phonics.

Citeste si De ce este bine sa invete engleza de copil?

Stim ca, mai devreme sau mai tarziu, daca vom avea rabdare, copiii vor incepe sa vorbeasca si vor invata culorile pur  si simplu interactionand cu lumea inconjuratoare. Dar cu scris-cititul, lucrurile par atat de complicate incat instinctiv simtim ca avem nevoie de o strategie.

Surprinzator, insa, potrivit teoriilor lansate si sustinute de lingvistul Cox, inca de la nastere, copiii incep sa-si dezvolte abilitatile de scris-citit: asculta, deseneaza, se joaca de mici cu cuvintele, se prefac ca citesc, spun povesti, mazgalesc etc. Toate sunt pre-conditii care hranesc in ei dragostea pentru carti si scris mai tarziu, si ii pot ajuta sa atinga excelenta ca utilizatori ai limbii scrise.

Cat priveste limba engleza, ca vorbitori ne-nativi, suntem focusati in prima faza pe achizitiile de vocabular. Ne bucuram pentru fiecare succes, pe care copiii Il inregistreaza cu usurinta la varstalor, si ne intristam sa vedem ca lucrurile stiute ieri, azi sunt uitate, fara o consolidare adecvata. Easy comes, easy goes. In prima faza, mult din invatarea unei limbi straine se datoreaza memoriei si repetitiei dupa un model, dar pe masura ce copilul creste si se apropie de primul contact cu engleza scrisa, lucrurile POT si TREBUIE sa se faca altfel.

Vezi  si Cand se pot invata cel mai bine limbile straine?

Acum mai bine de 30 de ani, ingrijorati de rata mare de analfabetism, britanicii s-au intrebat daca nu cumva vechea abordare, look and say, prin care cuvinte individuale erau predate explicit cu ajutorul cartonaselor si prin repetitie, era ineficienta si desueta. Si atunci pentru toti cei ce doreau sa patrunda tainele englezei scrise s-au deschis cu generozitate portile taramului FONETICII.

Copiii invata de mici ca exista sunete in cuvintele pe care le citesc sau li se citesc de catre adulti, si ca vor trebui sa asculte cu atentie sunetele atunci cand vor avea de scris un cuvant. Invata ca exista sunete in limba engleza care se regasesc in limba lor materna (s, t, i, p, n, b, f, m, d etc), ca exista sunete specific limbii engleze (/a/ ca incat sau /th/ ca inthunder), sau ca sunete care apar si in limba romana sunt reprezentate diferit in engleza( sunetul /a/ poate fi scrise ca inplayer, ir ca in bird sau urca in turn) . Invata ca exista o correspondent intre litere, grupuri de litere si sunete. Invata destul de repede ca limba functioneaza ca un cod care poate fi spart, spre satisfactia lor, atata vreme cat au cunostinte despre aceste corespondente.

“Daca un copil memoreaza 10 cuvinte, copilul va putea sa citeasca doar 10 cuvinte. Dar daca el va invata sunetele a 10 litere, acel copil va putea sa citeasca 350 de cuvinte cu trei sunete, 4320 de cuvinte cu patru sunete si 21.650 de cuvinte cu cinci sunete”. (Kozloff, 2002)

Am lucrat ani de zile cu copiii dupa manual viu-colorate, prietenoase si in acelasi timp ambitioase, dar in care scris-cititul in limba engleza se faceau pentru a introduce vocabular sau chestiuni de gramatica. Scrisul si cititul, din pacate, in cele mai multe scoli de la noi nu sunt considerate abilitati in sine, desi ele sunt atat de importante! Stapanite bine, pot da copiilor mai tarziu acces la o educatie de calitatesau un job mai bine platit. Prin urmare, dezvoltarea auzului fonematic in vedereadezvoltarii abilitatilor de scris-citit in limba engleza ar trebui sa constituie obiectivul fundamental al oricarui curs, inca din prima zi.

Am inteles, totodata, lucrand cu copiii ca predarea pe care o face profesorul nu inseamna neaparat invatare de partea cealalta, si ca prin urmaremicutii au nevoie de o invatare experientiala, interactiva, prin care sa FACA, sa REVIZUIASCA, sa REFLECTEZE, sa CONCLUZIONEZE si sa APLICE mai departe. Ascultand povestea unui clovn obraznic care scoate limba, copiii se vor amuza si vor invata sa pronunte corect /th/, un sunet dificil; cu manuta pe gat, vor simti vibratia lui /th/ din unele cuvinte si vor invata sa distinga sunetul de /f/, /v/ sau /z/.

In timp, vor ajunge sa identifice cu acuratete sunetele, vor fi siguri pe ei, ceea ceva conduce la efectul de pronuntie corecta pe care parintii il remarca foarte curand in procesul invatarii. Ca sa nu mai spun ca genul acesta de invatare fonetica se potriveste ca o manusa copiilor, nascuti cu un impuls puternic de a-si investiga mediul natural si de a emite ipoteze. Provocandu-le gandirea si dandu-le sansa sa faca singuri alegeri, stimulandu-le curiozitatea si interesul, imi asigur ca profesor un grad ridicat de angajament in clasa si un gen de invatare care va ramane cu cei mici pentru tot restul vietii.

Citeste si Micul poliglot

Autor: Silvana Serbanescu