Elevii se percep ca fiind ”mai buni la matematică” sau mai buni la scriere” , iar acest lucru poate afecta alegerile pe care le fac de-a lungul vieții

Elevii se percep ca fiind ”mai buni la matematică” sau mai buni la scriere”, chiar dacă poate că ei sunt buni la ambele, iar acest lucru poate afecta alegerile pe care le fac de-a lungul vieții, arată un studiu recent, piblicat în The Conversation.

Pe măsură ce un copil evoluează la școală, el tinde să se perceapă tot mai mult ca fiind fie o persoană mai bună la matematică, fie una mai bună la scriere (studii sociale), chiar dacă poate are abilități bune în ambele tabere.

Cercetătorii  acestui studiu erau interesați să afle care este motivul pentru care oamenii urmăresc traiectorii educaționale și de carieră specifice – cum ar fi alegerea unei specializări în știință, tehnologie, inginerie și matematică față de o specializare non-STEM la facultate.”Știm că a avea o anumită identitate academică, cum ar fi să te consideri „persoană la matematică”, este unul dintre motivele pentru care oamenii aleg o cale de carieră corespunzătoare. Echipa mea a vrut să afle când unii copii încep să încline spre identificarea în acest fel”  a spus autorul studiului.

Cercetarea s-a concentrat pe matematică și studiile de limbă deoarece sunt cele mai comune materii în sistemul școlar american.

În cadrul studiului au fost analizate date provenind din 142 de eșantioane independente din întreaga lume, reprezentând peste 211.000 de elevi din 16 țări și regiuni diferite.

Studiul a arătat că, în școala primară, elevii care exprimau mai puternic încredere și interes în citire/vorbire tindeau să exprime un nivel similar de încredere și interes în ceea ce privește matematica. Dar, pe măsură ce treceau anii, cei care manifestau un nivel ridicat de încredere și interes față de citire/scriere declarau un nivel tot mai scăzut de interes și încredere în cunoașterea matematicii – și viceversa.

Am constatat că, în timpul școlii primare, elevii care au raportat un nivel ridicat de încredere și interes pentru scriere, citire (studii sociale), aveau un nivel ridicat de încredere și interes și pentru matematică. Dar odată cu trecerea anilor, acest tipar s-a schimbat treptat. În liceu, elevii care au raportat un nivel ridicat de încredere și interes pentru scriere și citire au raportat o încredere și un interes mai scăzut la matematică și invers.

 

Cu alte cuvinte, de la an la an, elevii erau mai predispuși să creadă că sunt fie o persoană bună la matematică, fie o persoană bună la științe sociale.

Acest lucru este relevant prin prisma faptului că elevii ar putea, cu timpul, să nu mai fie la fel de interesați să se implice în studierea materiilor unde consideră că sunt “slabi”, chiar dacă, de fapt, ei sunt buni la acele materii. De asemenea, elevii vor avea tendința să aleagă să urmeze o carieră sau alta în funcție de materiile la care se consideră buni, fără a ști că poate au o paleta mai mare din care să aleagă.