Este Ziua Internationala a Alfabetizarii! Romania, cum mai arata ea astazi?

Inca din 1966, data de 8 septembrie a fost, oficial, proclamata de catre UNESCO ca fiind „Ziua Internationala a Alfabetizarii” cu scopul de a aminti comunitatilor din intreaga lume importanta educatiei pentru fiecare individ, pentru fiecare societate. Aceasta zi importanta promoveaza alfabetizarea ca facand parte din dreptului omului la educatie.

Anul acesta, tema propusa de UNESCO este „Alfabetizare si Multilingvism”, ceea ce ne ofera ocazia de vedea necesitatea unei diversitati a limbii vorbite.

In ciuda progresului, obstacolele care apar in calea alfabetizarii inca mai exista in lume, iar imbratisarea diversitatii lingvistice este cruciala pentru a putea face fata provocarilor din prezent. Multilingvismul contribuie la dezvoltarea societatii pentru ca exista deja un acces catre culturi variate, catre viziuni si perspective noi.

Citeste si De ce nu-i invatam pe copii mindfulness?

Pe de alta parte, multilingvismul este infuentat in mod semnificativ de globalizare si de digitalizare. Acum, oamenii si societatile, in general, sunt mult mai interconectate si mult mai interdependente decat au existat pana acum. Multilingvismul se extinde dincolo de granitele geografice datorita cresterii rapide a mobilitatii umane. Aceste schimbari au repercusiuni educative fiind influentate de dimensiunile ei socio-economice, culturale si politice.

Anul 2019 marcheaza cea de-a 25-a aniversare de cand s-a adoptat Declaratia de la Salamanca asupra educatiei cerintelor speciale, la conferinta mondiala „Acces si calitate”, organizata de UNESCO si de Minsiterul Educatiei din Spania, in perioada 7-10 iunie 1994.

Iata doar un fragment din ceea ce s-a declarat la un moment dat, potrivit Educatie pentru viata:

„Scolile trebuie sa primeasca toti copiii, fara nicio deosebire privind conditiile lor fizice, sociale, emotionale, lingvistice sau de alta natura. Acestea se refera si la copiii cu dizabilitati sau talentati, copiii strazii si copiii care muncesc, copii din populatii indepartate sau nomade, copii apartinand minoritatilor lingvistice si entice”.

Totodata, limba materna este un pilon important al educatiei pastrandu-se, astfel, demnitatea umana prin respectarea nevoilor diferitelor grupuri si indivizi.

Tema din acest an, „Alfabetizare si Multilingvism”, ii aduna laolalta pe cei care nu vorbesc o limba de circulatie internationala, pe cei care sunt marginalizati sau vulnerabili, inclusiv minoritatile etice, imigranti, refugiati, persoane cu dizabilitati, din mediul rural, persoane care se afla in zone de conflict.

Citeste si 12 scoli au fost dotate cu o platforma de jocuri care sa inlocuiasca telefonul mobil

Cum mai arata Romania astazi in ceea ce priveste educatia?

La inceputul acestui an, Guvernul aloca bugetului educatiei cu 46,73% mai mult comparativ cu anul trecut. Se acorda, printre altele:

  • 65 de milioane de lei pentru imbunatatirea conditiilor din 1489 de scoli care functioneaza cu grupuri sanitare situate in curte, fara apa curenta si fara canalizare;
  • 890 de milioane de lei alocate rechizitelor scolare, manualelor scolare, transportului pentru elevi, transportului pentru studenti, concursurilor, cluburilor sportive etc.;
  • Sunt prevazute fonduri pentru realizarea lucrarilor de extindere/reabilitare/modrnizare/dotare a 5095 de unitati de invatamant preuniversitar de stat etc.

Potrivit clasamentului european in ceea ce priveste analfabetismul functional, Romania are cea mai ridicata rata de analfabetism functional din Uniunea Europeana (UE), si anume 40%, potrivit Adevarul (2018).

Analfabetismul functional se refera la o persoana care stie sa citeasca, sa reproduca verbal sau in scris un text/un fragment, insa nu-i intelege sensul.

„Daca nu reuseste de niciun fel sa inteleaga fenomenele fizice sau lucruri legare de reactii chimice, si nu ma refer la lucruri sofisticate, ci la cele cu care ne confruntam in viata de zi cu zi, fie ca suntem in bucatarie, fie ca ne spalam pe dinti si folosim pasta de dinti, trebuie sa stii sa citesti si sa intelegi ce srie acolo, sa stii ce iti ajuta si de ce sa te feresti. Obisnuim sa spunem ca asta inseamna sa functionezi in societate, sa functionezi tu ca persoana, de asta conceptul se numeste alfabetizare functionala”, a explicat Liliana Romaniuc din cadrul Asociatiei Romane de Literatie pentru Digi 24 (2019).

Alexandru Manda, expert in politici educationale la Societatea Academica din Romania (SAR), a explicat ca atat timp cat nu se va finanta sistemul de invatamant „de la cele mai joase niveluri”, ne vom lovi in continuare de „probleme extrem de grave precum abandonul scolar masiv sau analfabetismul functional”, potrivit Adevarul (2018).

In 2018, abandonul scolar timpuriu a ajuns pentru prima data in ultimul deceniu la 16.4%, potrivit Biroului de statistica al UE, Eurostat. In clasamentul abandonului scolar, Romania este precedata de Spania (17,9%) si Malta (17,5%), in timp ce, la cealalta extrema, un nivel scazut al abandonului scolar timpuriu se inregistreaza in Croatia (3,3%), Slovenia (4,2%), Lituania (4,6%) si Grecia (4,7%), scrie Rfi.

Surse articol: UNESCO si Conceptul temei „Alfabetizare si Multilingvism”

Citeste si Ghiozdane de copii recomandate de Societatea Romana de Pediatrie. Vrei sa castigi un ghiozdan pentru copilul tau?

Autor: Andreea Borcila