Fara note, fara examene, intr-o tara unde la scoala copiii nu vor mai fi comparati

Poate ai fost suficient de norocos incat acasa parintii sa fi evitat sa foloseasca vesnicile ,,de ce X are asa nota mare si tu nu ai? De ce Y a luat examenul si tu nu? De ce Z are 9 si tu ai reusit sa iei doar… 8.80?” Si tot asa.

Citeste si: Lucruri pe care nu le inveti in scoala

Amuzant sau nu, dar cifrele ne-au cam guvernat lumea in perioada claselor primare, gimaziului, liceului, facultatii, masterului si…se pare ca dirijeaza si viata copiilor nostri. Aceste vesnice comparatii, aceasta catalogare, diferentiere, impartire, ierarhizare, aceste topuri, toate in functie de note.

De parca tot ce conta era nota. Tot ce reprezentai tu putea fi insumat si aratat cu o nota. Si ceilalti credeau ca stiu foarte multe despre tine, in functie de ce nota luai. Iar toate acele “alte” abilitati si talente pe care le aveai, daca nu erau notate in vreun fel sau altul sau nu exista un sistem care sa le scoata in evidenta, nu prea erau luate in calcul.

Nu stiu daca au facut mai mult bine sau mai mult rau, toate aceste note. Doar ca parca era mai bine fara ele.

Citeste si: Modelul finlandez: pauzele dese – succesul invatarii rapide

Atat de des citesc si aflu despre elevi-“robotei” cu note mari care nu stiu sa se descurce in prezent nici la job, nici in viata, care se raporteaza doar in functie de notele acumulate (cu mandrie sau nu prea) la scoala. Elevi care, de atatea de cate “stiu” la modul teoretic, in practica nu prea stiu nimic. Elevi pe care toata aceasta ierarhizare adusa de note si examene i-a facut sclavi. Elevi care cred ca vor straluci gratie notelor mari si care au fost invatati sa creada ca succesul sta in spatelor acestor note mari.

Dar uite ca in ciuda tuturor acestor idei distructive despre importanta notelor, am citit cu drag ca exista o tara in care la scoala copiii nu vor mai fi comparati. Fara note, fara examene. Afla aici despre ce tara este vorba si de ce sistemul de invatamant de acolo a decis ca acest tip de comparatie intre elevi chiar nu aduce (asa multe) beneficii cum se crede.

Citeste si: Scoala de azi ii invata pe copii despre trecut si nu despre ce le-ar trebui in viitor

Vezi un scurt video aici.

Traducerea (si adaptarea) transcriptului:

“Elevii din Singapore nu vor mai fi comparati in functie de rezultatele lor academice.

Invatarea nu este despre competitie”, sustine Ong Ye, ministrul Educatiei din Singapore.

Iar notele nu te pregatesc pentru viitor.

Cataloagele din Singapore nu mai arata “pozitia” elevului in clasa, in functie de note.

Elevii sunt lasati sa se concentreze pe procesul de invatare, pe propriul progres si sunt descurajati sa se compare intre ei.

Copiii de 6-8 ani nu au examene, iar profesorii ii evalueaza doar ca sa se asigure ca elevii au inteles ceea ce le-a fost predat.

Si unele examene din timpul anului vor fi scoase pentru unii elevi din ani mai mari, pentru a le oferi mai mult timp si spatiu precum si pentru a-i invata sa se acomodeze cu materii noi si sa le fie stimulat procesul de invatare pe cont propriu.

Ministerul Educatiei din Singapore considera ca centrarea invatamantului pe un sistem cu note, examene, evaluari, ierarhizari, este excesiva si contraproductiva. Acest lucru dauneaza procesului de educatie, elevii invatand pentru note, nu pentru acumulare de abilitati si informatii.

In momentul in care elevii vor dori sa invete pentru sine, acestia vor fi mult mai pregatiti pentru provocarile aparute in aceasta lume tot mai complexa.  

Potrivit unui raport prezentat anul trecut World Economic Forum despre viitorul job-urilor, abilitatile de care vom avea nevoie la job in jurul anului 2022 vor fi altele decat am crede. Cele precum “creativitatea” si “capacitatea de a fi lider” vor avea o importanta tot mai mare.

Autor: Inga Stoian

Sursa: World Economic Forum

Citeste si: Acestea sunt abilitatile necesare copiilor pentru a putea trai in era robotilor