Literația medie a elevilor din România din categoria de vârsta 6-14 ani este scăzută

Doar unul din 10 elevi din clasele I-VIII se încadrează la nivelul funcțional al literației. Acesta este unul dintre rezultatele Raportului național privind nivelul de literație din România.

În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă (trecută, actuală sau viitoare), potrivit raportului.

Spre deosebire de testele PISA, care măsoară nivelul de literație pentru elevii de 15 ani, testele de evaluare (BRIO) făcute prin platforma gratuită Alfabetar sunt pentru elevii cu vârste între 6 -14 ani.  Testele de literație Brio tratează competențele de literație diferențiat pe niveluri de clasă (clasele 1-4, respectiv 5-6 și 7-8).

Iată principalele rezultate pe care le-a scos în evidență Raportul privind nivelul de literație din țara noastră:

  • Un procent de 42% din elevi se plasează în zona „nefuncțional”. Aceasta este zona de analfabetism/ incapacitate.
  • Nivelul mediu este plasat în categoria „minim funcțional”. Este nevoie de o dublare a capacităților de literație (de la 26,9 la 51) pentru ca nivelul mediu să treacă de 50 de puncte, intrând astfel în categoria „funcțional”.
  • În medie, fetele au scoruri de literație cu 10-15% mai mari decât băieții. Acest efect este valabil pentru toate grupele de vârstă și toate zonele geografice.
  • Un procent semnificativ scăzut de doar 11% (1 din 10) din elevii claselor I-VIII se încadrează la nivelul funcțional al literației, ceea ce înseamnă că doar 11% pot interpreta și pot integra idei și informații din text, pot interpreta relații de tip cauză-efect, pot face inferențe complexe și pot interpreta ipoteze, pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte, evenimente sau concepte, pot desprinde concluzia dintr-o suită de argumente, pot desprinde mesajul global al textului și pot identifica generalizări făcute sau sugerate în text.
  • Testele au fost completate de peste 47.000 de elevi din toate regiunile țării pe o perioadă de 15 luni.