Scoala de azi ii invata pe copii despre trecut si nu despre ce le-ar trebui in viitor

In prezent folosim din ce in ce mai des notiuni precum robotica, inteligenta artificiala, automatizare, iar acestea nu mai fac parte doar din filmele SF vazute la televizor.

Tot mai multe studii si cercetari scot in evidenta faptul ca si nevoile fortei de munca din viitor vor fi diferite de cele din trecut.

Citeste si: La 5 ani suntem genii ale creativitatii! Dar scoala… ne prosteste

Tot mai multe guverne din lumea intreaga au ajuns la concluzia ca toate aceste schimbari aduse de noile tehnologii si de automatizare vor schimba si joburile din viitor. Dar ce facem daca scoala de azi ii invata pe copii despre trecut si nu despre ce le-ar trebui in viitor?

Care sunt acele abilitati pe care copiii prezentului ar trebui sa le invete pentru a putea avea joburi in viitor? 

Conform McKinsey Global Institute, dintre 750 de ocupatii si activitati profesionale enumerate in cercetare, 51% vor fi supuse automatizarii. Unele dintre meserii vor disparea de tot, in timp ce alte noi vor aparea, dar cu siguranta cele mai multe dintre activitati vor fi redefinite.

Citeste si: Acestea sunt abilitatile necesare copiilor pentru a putea trai in era robotilor

Problema apare in momentul in care constientizam ca un elev care merge acum in clasa intai, va absolvi pe la mijlocul anilor ’30, iar cariera aleasa de acesta ar trebui sa dureze cam pana in anii ’60, poate chiar si mai mult. Asta daca s-ar urma traseul evolutiei educationale de pana in prezent.

In ciuda tuturor dezbaterilor din ultima perioada, sistemul de educatie a ramas acelasi. Scoala de azi ii invata pe copii despre trecut si nu despre ce le-ar trebui in viitor.

Si atunci cum sa fie pregatit pentru viitor un copil atata timp cat programa scolara este neschimbata?

Potrivit World Economic Forum, scolile din prezent au aceleasi materii pe care le aveau si acum zeci de ani in urma: copiii invata sa scrie, invata matematica, stiinta, istorie, limbi straine etc. Tot mai multe discutii sunt legate despre cum ar trebui introdusa tehnologia in cadrul programei scolare, dar cam putine voci sustin ca ar trebui schimbata intreaga programa scolara!

Iata un exemplu: atunci cand in scoala sunt predate abilitatile digitale, programa educationala se focuseaza pe cum sa invete sa utilizeze elevul acea tehnologie, in loc sa incurajeze crearea si dezvoltarea tehnologiei.

Potrivit weforum.org multe dintre notiunile digitale din prezent deja nu vor mai fi de actualitate in anul 2030!

Conform specialistilor, programa scolara ar trebui sa-i invete pe elevi abilitati ce tin de creativitate, spirit de echipa, rezolvarea problemei, ascultarea activa, concentrarea, inteligenta emotionala, atitudinea proactiva si flexibilitatea cognitiva.

Citeste si: Lasa-l pe copil sa se joace! Cat mai mult!