Formele de abuz asupra copilului trebuie observate, raportate și oprite

Cea mai recentă cercetare sociologică cu privire la abuzul asupra copilului în România, lansată de Salvați Copiii din România (decembrie 2021) a scos la iveală faptul că 1 din 2 copii a fost bătut cu palma, 15% cu o curea și 13% cu bățul, iar alarmant este că spre deosebire de ultimul studiu făcut în 2013, crește procentajul copiilor care au recunoscut că sunt neglijați, precum și numărul de cazuri de abuz sexual în afara familiei.

Mai multe despre datele acestui studiu poți citi aici:

Un copil din doi este lovit în familie, 1 din 5 copii se culcă flămând, 5% dintre copii sunt supuși abuzurilor fizice în școli și crește incidența abuzului sexual în afara familiei – Studiu Salvați Copiii România

Abuzurile încep să fie recunoscute și raportate

”Crește spectaculos procentul celor care spun că au cunoștință și spun că au referit astfel de cazuri către autorități sau către alți actori semnificativi. Dacă în studiul din 2013 daor 8% spuneau că au cunoștință de astfel de situații și raportau, în prezent, jumătatea din cei care spun că au cunoștință de astfel de situații raportează. În schimb, tendința este foarte interesantă când ne uităm către cine se face această raportare. Dacă în 2013 dintre cei care raportau, peste jumătate indicau poliția, în prezent raportările către poliție au scăzut drastic, în schimb au crescut spectaculos raportările către instituțiile către instituțiile de protecție a copilului – s-au dublat procentele și au crescut astronomic raportările către organizațiile neguvernamentale. (de la 0, 7% în 2013 la 29% în raportul actual)”  a explicat Roxana Paraschiv, reprezentat Salvați Copiii România, în cadrul dezbaterii ”Abuzul asupra copilului și formele lui, de la cel sexual la cel emotional”, organizat de  Salvați Copiii România.

Despre încurajarea formelor de abuz și în școli a vorbit Radu Szekely, secretar de stat, Ministerul Educației, în cadrul aceleași dezbateri:”Din pacate există o cultură a bătăii rupte din Rai despre care se tot vorbește și se spune că până la urmă tot nuiaua te face să înveți. Avem foarte multe situații în care- și o spun cu regret – părinții  chiar invită  cadrele didactice să recurgă la acte de violență acolo unde elevii, copiii lor sunt nedisciplinați, nu sunt atenți la ore, nu-și fac datoria și așa mai departe. Pe lângă  măsurile legale pe care le luăm și care sunt întotdeauna privite oarecum ca o intervenție top down (…) ”degeaba puneți lege că nu știți voi ce se întâmplă în școli și tot noi știm mai bine cum să ne facem treaba aici”. Am auzit, din păcate și comentarii, de genul ”haideți voi și predați, dacă credeți că faceți altfel”. Nu acesta este scopul legislației, ci să creeze un cadru în care să putem să implementăm niște măsuri concrete. Pe lângă aceste prevederi legale și formarea, și până la urmă constrângerea, acolo unde este cazul, a cadrelor didactice și a personalului didactic auxiliar să renunțe la acte de orice fel de violență fizică sau psihologică.”, a spus oficialul.