Ce e de făcut când ai un copil obez?

Obezitatea în rândul copiilor era cunoscută și înainte drept o problemă în plină creștere, iar specialiștii susțin că pandemia a înrăutățit și mai mult lucrurile. Sedentarismul sau mișcarea insuficientă, consumul frecvent de alimente nesănătoase, somnul neregulat și alți factori au dus la creșterea excesului de greutate la copii. Și atunci, cum prevenim și ce e de făcut când ai un copil obez?

Obezitatea la copii a devenit o preocupare serioasă în prezent, pentru că aceasta îi predispune pentru o serie de probleme cronice de sănătate, cum ar fi bolile de inimă și accidentul vascular cerebral, hipertensiunea arterială, diabetul, boli ale vezicii biliare și calculi biliari, și chiar cancer. Este esențial să faci tot ce este posibil ca să previi obezitatea la copilul tău, deoarece efectele negative ale obezității în copilărie pot pune o amprentă serioasă asupra sănătății la vârsta adultă”, spune Sapna Jaysingh Patel, nutriționist și fondatorul Health Before Wealth.

Este imperios necesar să înțelegi de ce copilul tău ia în greutate mai mult decât este normal. Unele cauze pot fi destul de comune și ușor de tratat, poate fi vorba dese ori despre câteva obiceiuri de schimbat, în timp ce alte cauze pot fi chiar destul de serioase.

Printre principalele cauze care duc la obezitate la copii sunt:

Consumul de fast- și junk-food

Obezitatea la copii este strâns legată- și pe bună dreptate-, de consumul regulat de mâncăruri procesate, bogate în calorii, cum ar fi alimentele prăjite și grase, băuturile acidulate cu zahăr sau îndulcitori, bomboanele, covrigeii, snask-urile frumos ambalate etc.

Activitatea fizică insuficientă

Lipsa exercițiilor fizice și a activităților în aer liber, precum și implicrea în activități sedentare, cum ar fi privitul la televizor, jocurile video sau utilizarea constantă a telefoanelor, toate acestea contribuie la creșterea nesănătoasă în greutate a copilului.

Factorul generic

Dacă micuțul tău provine dintr-o familie de oameni obezi, el ar putea fi mai predispus la îngrășare. Totuși, asta nu înseamnă că nu poți lua măsuri de prevenție astfel ca el să nu ia în greutate. Unele ajustări ale stilului de viață pot ajuta mult la prevenirea luării în greutate.

Stresul

Viața a devenit o competiție acerbă, chiar și pentru copii. Presiunea colegilor și așteptările nerealiste ale părinților pot duce la stres și anxietate în cazul copilului și adolescentului. Unii copii mănâncă în exces, ca mecanism de apărare în fața stresului sau de gestionare a anxietății, și astfel crește riscul de a deveni obezi.

Cum îți încurajezi copilul să aibă un stil de viață sănătos?

„Este esențial să-ți încurajezi copilul să aibă un stil de viață echilibrat, sănătos și să-l educi cu privire la consecințele pe care le pot avea anumite obiceiuri nesănătoase”, spune specialistul.

Iată câteva metode pentru a-l ajuta în acest sens:

  • Învață-l să aibă o attitudine sănătoasă și pozitivă asupra dietei și activității fizice și nu pune accent pe greutatea corporală
  • Tu ești cel care decide ce mâncare pui pe masă sau ce cumperi să fie în casă. Tu ești primul care trebuie să facă alegeri sănătoase, apoi oferă-i câteva variante de mâncare sau alimente sănătoase din care să aleagă și lasă-l pe el să decidă ce și cât mănâncă.
  • Nu săriți peste mese.
  • Mâncați cât mai des împreună (spre exemplu, dacă puteți, mâncați micul dejun împreună sau aveți grijă ca mereu cina să fie luată în familie).
  • Ar fi bine să gătiți mâncarea acasă, astfel încât să puteți controla ingredientele folosite la prepararea acesteia.
  • Atunci când gătiți, folosiți mai puțină sare, mai puțin ulei, unt, zahăr etc.
  • Încurajează-ți copilul să consume zilnic o varietate cât mai mare de fructe și legume de diferite culori.

Rolul părinților este important în ceea ce privește prevenția obezităților la copii. Se spune că cei mici adoptă cele mai multe obiceiuri de la părinții lor. Ei vor învăța să mănânce sănător dacă vor vedea că și părinții lor fac acest lucru, ei vor face mișcare fizică, dacă și dacă părinții sunt activi” spune nutriționistul.