Desenele cu dulciuri si fast-food pe hainute vor influenta alimentatia copilului?

Cu siguranță ai văzut pe rafturila magazinelor hainute cu imagini cu prajiturele, gogosi, ciocolata sau fast-food. O cercetatoare din America si-a pus intrebarea daca nu cumva mesajul design-ului vestimentar poate avea impact asupra obiceiurilor alimentare la copii. Specialistii in marketing stiu cum sa se foloseasca de personaje animate si de culori pentru a-si promova produsele, dar exista riscul de a promova insasi… obezitatea.

Megan Pesch, medic pediatru care studiaza comportamentul copilului in ceea ce priveste alimentatia la un spital de copii din cadrul Universitatii din Michigan, dar si mama a trei fetite, s-a intrebat in ce fel poate influenta acest trend comportamentul alimentar al copiilor, scrie Eurek Alert!.

Citeste si 10 delicii pentru copilul de un an – Partea a II-a

Intr-o noua analiza (*publicata in Jurnalul Comportamentului Alimentar, 2018) Pesch si colegii ei au analizat 3.870 de hainute pentru copii de la patru magazine importante de imbracaminte, o perioada mai mare de o luna. Dintre hainutele pentru copii, acestea aveau desenata fie o grafica a unor alimente nesanatoase, fie o grafica a unor alimente sanatoase, cum ar fi fructele, fie o grafica cu mesaj pozitiv, cum ar fi un copil care are o felie de pizza, mergand pe un skateboard.

In timp ce hainutele pentru fetite aveau un design care implica desert sau paste, articolele vestimentare ale baieteilor aveau, in general, un design al fast-food-ului, cum ar fi pizza, hot dog sau cartofi prajiti.

Alte studii sugereaza ca preferintele si comportamentul alimentare ale copiilor erau asociate cu influenta sociala. Copiii sunt mai predispusi sa consume produse in paralel cu imaginea unui personaj animat. De asemenea, personajele cunoscute de la desene sunt, de obicei, folosite de catre specialistii in marketing pentru a creste vanzarile.

Multe dintre graficele hainutelor pentru copii, analizate de catre Pesch si echipa sa, includeau personaje animate. De exemplu, un dinozaur care se gandeste la un hamburger sau o sticla de suc care ”bate cuba” cu un cartof prajit. O alta imagine care aparea pe hainute era dansul unei prajituri cu paharul de lapte sau unicornii care stau pe curcubeu prezentand mesajul „Viseaza maret”.

Grafica hainutelor pentru copii aveau si alte mesaje atragatoare cum ar fi expresiile „mai multe gogosi”, „mai multa pizza” sau jocul de cuvinte „Donut Worry Be Happy” in loc de „Don’t worry, be happy” (Nu-ti face griji, fii relaxat).

Oamenii de stiinta sugereaza ca aceste comportamente alimentare, stabilite inca din perioada copilariei, de multe ori persista pana la varsta adulta. Nu se stie exact ce mesaj internalizeaza un copil care poarta hainute cu imagini alimentare, de aceea acest lucru va trebui explorat pe viitor, potrivit medicului pediatru.

„Relatia copiilor cu mancarea incepe de la o varsta frageda, iar obezitatea este mult mai usor de prevenit decat de tratat”, explica acesta.