5 solutii pentru salvarea sistemului de invatamant in mediul rural

World Vision Romania a identificat 5 solutii care ar reduce decalajele rural-urban la nivelul scolilor. Programele ,,Scoala dupa Scoala”, formarea constanta a profesorilor, educatia parentala, digitalizarea scolilor si dezvoltarea infrastructurii sunt directiile principale spre care ar trebui sa se indrepte deopotriva eforturile si finantarile.

Citeste si Sanatatea si educatia Capitalei in 2019

In opinia organizatiei World Vision Romania, sistemul educational din Romania se confrunta  in continuare cu probleme grave, iar decalajul dintre scolile de la sat si cele de la oras ramane unul profund. La nivel national, rata de parasire timpurie a scolii este de 27,1% in zonele rurale, comparativ cu media nationala de 18,1% si media UE de 10,6%, conform raportului UE Monitorul Educatiei si Formarii, 2018. Nivelul acestui indicator este departe de tinta asumata de Romania penttruu 2020, care este de 11,3%. Saracia si excluziunea sociala sunt de doua ori mai mari la sate fata de orase, iar copiii se chinuie sa mearga la scoala, desi nevoile primare cum ar fi asigurarea hranei sau conditiilor minime de trai nu le sunt indeplinite si nu beneficiaza, de cele mai multe ori, de sustinerea parintilor.

Cu toate acestea, scoala de la tara ar putea deveni o scoala model, daca ar exista eforturi sustinute si resurse alocate in acest sens. Iata cele 5 solutii:

  1. Infiintarea, extinderea si sustinerea financiara a programelor ,,Scoala dupa Scoala” la nivel national, cu scopul de a creste prezenta scolara si a reduce analfabetismul functional.

 In viziunea World Vision Romania, programul trebuie sa includa ore de afterschool si o masa calda. Astfel, copiii isi fac temele intr-un mediu supravegheat, cu ajutorul profesorilor si isi dezvolta abilitatile de viata. In plus, masa calda este importanta pentru ca le ofera un meniu variat si echilibrat pe care nu-l primesc acasa in mod constant si ii ajuta astfel sa se concentreze mai bine la ore.World Vision Romania a oferit in 2018 un total de aproximativ 230.000 de mese calde si 460.000 de ore de afterschool, in programe desfasurate de Fundatie de tip Scoala dupa Scoala, dintre care cel mai important este  Paine si Maine (1281 de elevi inscrisi in program). „Paine si Maine” le ofera copiilor din program o masa calda pe zi (cu doua feluri si un desert) si posibilitatea de a se pregati in fiecare zi, timp de doua ore, intr-un program de tip „Scoala dupa scoala”, sub coordonarea unui profesor angajat special pentru acest proiect.

World Vision continua sa sprijine copiii in parcursul educational si la liceu, prin proiectul “Vreau in clasa a 9-a, care le ofera burse scolare care acopera costul cazarii la camin si al transportului, workshopuri lunare de dezvoltare personala si profesionala, tabere de vara anuale (pentru multi copii, singurele sanse de a iesi din comunitate), stagii de pregatire practica etc.

Citeste si Scoala, un mediu nesigur pentru elevi

  1. Programe de formare constanta a profesorilor si atragerea celor mai competenti in scolile din mediul rural, care sa conduca la imbunatatirea calitatii educatiei si la accesul echitabil la educatie pentru copiii aflati in situatii de risc.

Nu exista sisteme de invatamant performante cu profesori nepregatiti. Insa, din pacate, exista mari disparitati in privinta calificarii cadrelor didactice intre rural si urban. Conform studiilor World Vision Romania, s-a constatat o concentrare puternica a cadrelor didactice cu doctorat/cu gradul didactic I si cu experienta in unitatile de invatamant din mediul urban, in timp ce in mediul rural multi profesori sunt la inceputul carierei, cu si fara definitivat si, in mare parte, navetisti. Formarea profesorilor in spiritul pedagogiei centrate pe elev reprezinta o preocupare constanta a World Vision Romania, peste 600 de cadre didactice beneficiind de programele desfaurate de Fundatie anul trecut. Acest tip de pedagogie il invata pe elev sa invete, ii ofera in primul rand competente si mai putin informatii, ii stimuleaza curiozitatea si il implica in viata comunitatii. Parcursul de invatare este unul interdisciplinar si orientat spre formarea unor cetateni responsabili, capabili sa se adapteze schimbarilor culturale si tehnologice si sa raspunda provocarilor unei piete a muncii din ce in ce mai fluide.

  1. Programe de educatie parentala, care sa aiba ca rezultat parinti care sa inteleaga importanta educatiei pentru viitorul copilului

Experienta de trei decenii in satele din Romania ne-a aratat ca, pentru a-i educa pe copii, trebuie sa-i educi mai intai pe parinti. Parintii reprezinta un pilon important in educatia copiilor. In familiile care se confrunta cu greutati si lipsa banilor, copilul are nevoie de sustinerea neconditionata a parintilor pentru a-si putea continua studiile. Parintii sunt cei care trebuie sa inteleaga mai intai importanta scolii, dar si felul in care trebuie sa vorbeasca, sa se poarte si sa-si ajute copilul in momente dificile.

De aceea, peste 1200 de parinti au primit anul trecut sfaturi de la specialisti pentru imbunatatirea relatiei cu cei mici, in cadrul programelor World Vision.

  1. Digitalizarea scolilor, cu scopul de a face educatia mai atractiva, adaptata vremurilor actuale, atat pentru elevi, cat si pentru profesori.

Cel mai important proiect de educatie digitala al Fundatiei World Vision este „Scoala din valiza”, finantat de Fundatia Vodafone Romania. Scopul proiectului este incurajarea elevilor din opt scoli din mediul rural sa invete cu ajutorul echipamentelor digitale si al unei platforme interactive de e-learning (https://www.scoaladinvaliza.ro/). Profesorii participanti la program au primit cate o valiza (dintr-un total de 10) ce contine cate 25 de tablete, un laptop, un videoproiector, un sistem audio, un sistem de incarcare a echipamentelor, un router wi-fi si un modem 4G. Platforma www.scoaladinvaliza.ro ofera acces la resurse educationale si gazduieste de asemenea lectiile create de profesori, care pot fi utilizate de oricine se inregistreaza pe site. Proiectul are un total de 3.289 de beneficiari – copii, cadre didactice, parinti si voluntari.

  1. Infrastructura scolara adecvata zilelor noastre si nevoilor copilului

 

Copiii din mediul rural au dreptul la conditii decente de invatare: scoli cu apa curenta si curent electric, scoli reabilitate, cu toalete in interior, confort termic, igiena corespunzatoare, scoli care sa functioneze in cladiri pazite, sigure, cu avizul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta. Eforturile autoritatilor locale si centrale ar trebui sa se concentreze pe asigurarea acestor conditii minime.

Citeste si Profesor de la sat: Invatamantul simultan are avantaje si dezavantaje pentru…