Ce declaratie pregatesc copiii din intreaga Uniune Europeana

Copiii din intreaga Uniune Europeana (UE) s-au reunit la Bucuresti pentru a-si afirma angajamentul si a face un apel la liderii statelor membre si la liderii Uniunii Europene sa faca din dreptul copiilor de a participa o realitate si o prioritate. Declaratia de la Bucuresti a copiilor din UE privind participarea lor la luarea deciziilor la nivel national si european urmeaza sa fie definitivata si adoptata in cadrul Summitului Copiilor de la Bucuresti, din 5-7 mai 2019. Va prezentam versiunea preliminara a acestei, astfel veti putea afla ce isi doresc copiii, cei care la ora actuala reprezinta o cincime din totalul populatiei Uniunii Europene.

Citeste si Promovarea consultarii si participarii copiilor, o prioritate a Romaniei

Ne dorim o comunitate europeana care sa permita si sa incurajeze implicarea copiilor in procesul decizional. De ce? Pentru ca dorim sa fim consultati cu privire la aspectele ce ne influenteaza in mod direct viata, atat ca cetateni ai tarilor noastre, cat si ca cetateni europeni. Pentru ca reprezentam un procent important al populatiei Europei si ne scriem singuri povestea, prin implicare, voluntariat, activism, marsuri, printr-o voce puternica si prin reprezentare. Pentru ca acum este momentul in care ne conturam parerile, sentimentele si vocea si pentru ca apartinem prezentului, asemenea semintei unei plante  inainte de a inflori. Dorim sa traim intr-o Europa care ne solicita si ne apreciaza implicarea in procesul de luare a deciziilor.

Au trecut 30 de ani de cand toate tarile Uniunii Europene au adoptat Conventia cu privire la Drepturile Copilului. La art. 12, aceasta prevede dreptul fiecarui copil de a fi ascultat si de a-i fi luate in considerare opiniile, tinandu-se seama de varsta sa si de gradul sau de maturitate.

Articolul 24 al Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene recunoaste dreptul copilului de a se exprima, iar recomandarea Comisiei Europene „Investitia in copii: ruperea cercului vicios al defavorizarii” indeamna la instituirea unui mecanism care sa promoveze participarea copiilor la luarea deciziilor care le afecteaza viata.

„Evaluarea legislatiei, politicilor si practicilor privind participarea copiilor in Uniunea Europeana”, publicata de catre Comisia Europeana in 2015, a concluzionat ca „dispozitiile legislative referitoare la participarea copiilor variaza considerabil la nivelul UE” si a atras atentia asupra „des intalnitei discrepante dintre legislatie si practica”.

Sondajul de opinie „Europa pe care si-o doresc copiii”,care a fost realizat anul trecut de catre Eurochild si UNICEF si a strans parerile a peste 20.000 de copii din intreaga Uniune Europeana, releva faptul cadoar 43% dintre copii cred ca viata lor este mai buna datorita Uniunii Europene. In ceea ce priveste participarea lor, doar 14,6% considera ca adultii le asculta parerile atunci cand iau decizii la nivelul scolii si mai putin de8% considera ca adultii le asculta parerile atunci cand iau decizii la nivelul comunitatii lor.

Citeste si MAE, UNICEF si Eurochild invita copiii sa isi spuna parerile in sondajul de opinie „Europa pe care si-o doresc copiii“

In timpul Presedintiei Romaniei a Consiliului Uniunii Europene, in prima jumatate a anului 2019, se iau decizii cheie pentru viitorul Europei, conturandu-se noul deceniu al Uniunii Europene, si se organizeaza alegeri pentru un nou Parlament si o noua Comisie.

Aceasta initiativa a fost demarata de Boardul Copiilor din Romania –un grup format din copii de diferite varste, din diferite orase, din mediul urban si rural, provenind din medii familiale si din sistemul de protectie a copilului, cu origini etnice diferite si cu o experienta variata in domeniul reprezentarii. Pentru unii dintre noi, este prima data cand vocea noastra ajunge la factorii de decizie.

Ne-am intalnit online si fata-n fata si am consultat cat mai multi copii cu putinta la nivel national, in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana. Suntem cetateni ai tarilor noastre si reprezintam o cincime din totalul populatiei Uniunii Europene. Cerem ca vocea noastra sa fie ascultata si luata in considerare, asumandu-ne angajamentul de a participa cu buna-credinta si de a construi viitoarea Uniune Europeana impreuna cu voi.

Credit foto: UNICEF/Anamaria Dinulescu

Provocarea

Participarea incepe in familie, de la o varsta cat mai frageda. Parintii si tutorii ar trebui sa poata sa ne ajute sa devenim increzatori in noi insine si independenti, facandu-ne totodata sa intelegem consecintele actiunilor noastre. Acesta este un lucru important pentru a ne ajuta sa ne implicam in decizii si sa intelegem la ce se refera o anumita decizie, precum si modul in care ne va afecta.Parintii si tutorii ar trebui sa poata sa ne incurajeze sa ne implicam in comunitatea noastra si sa cerem ca parerile noastre sa fie ascultate, apreciate si puse in practica.

Scoala este locul in care primim informatii, dobandim cunostinte si ne dezvoltam abilitatile. Prin urmare, credem ca ar trebui sa devinaun spatiu in care sa invatam despre participare si sa o punem in practica, in afara mediului nostru familial. Acest lucru este posibil doar daca, la nivelul scolii, suntem implicati in procesul educational ca parteneri.

Participarea ar trebui sa fie un drept pentru noi toti,indiferent de varsta, sex, origine, etnie si abilitate. Ar trebui sa invatam cum sa fim incluzivi si sa ne sustinem unii pe altii, intr-un mediu pregatit sa ii asculte pe toti copiii. Ar trebui create oportunitati de sprijinire si incurajare aparticiparii copiilor celor mai vulnerabili – din familii sarace, din comunitati dezavantajate, din grupuri etnice, copii cu dizabilitati sau copii migranti,a caror voce ramane neauzitade cele mai multe ori.

Capacitatea de a participa pe care ne-o dezvoltam in familie si in scoala ar trebui, ulterior, valorificata in comunitatile noastre. Nicio structura publica nu este prea mica sau prea mare pentru a ne implica;orice problema care ne poate afecta ar trebui transpusa intr-un limbaj adecvat copiilor si adaptata nivelului nostru de intelegere, astfel incat sa ne putem exprima parerea.

Stim ca,pentrutinerii de peste 18 ani,exista deja mai multe structuri si oportunitati de participare. Limita de varsta si varsta emancipariinu ar trebui sa constituie bariere pentru participarea copiilor, iar experientele dintr-un numar restrans de tari arata ca acest lucru este posibil.

Oportunitatea

Copiii reprezinta peste 20% din populatia Uniunii Europene si suntem, asa cum spun parintii nostri si decidentii, viitorul Europei. Suntem constienti de faptul ca,pentru a reprezenta acel viitor,trebuie sa ne implicam cat mai devreme si sa fim priviti ca o resursa,nu doar ca o investitie. Investitia in participarea noastra ar putea genera o serie de rezultate: cetateni mai pregatiti si capabili sa se implice si sa aiba o contributie, o mai buna cultura a participarii si sanse mai mari ca deciziile luate cu implicarea noastra sa fie implementate si sa aiba rezultate.

O cultura a participarii copiilor se poate construi la orice nivel: familial, comunitar, regional, national si european. Aceasta poate avea beneficii pe termen scurt si lung si poate modela,intr-o maniera consistenta,urmatorul stadiu alangajamentului civic, reducand unele dintre riscurile intalnite in prezent la nivel national si la nivelul Uniunii Europene si conturand viitorul intr-un mod mai acceptabil si durabil.

Se spune adesea ca participarea este complicata, costisitoare si dificil de masurat si evaluat. O serie de bune practici din diferite tari europene arata insa ca participarea este realizabila si sustenabila, iar dezvoltarea tehnologiilor digitale si accesul sporit al copiilor la acestea pot facilita si stimula implicarea.

Exista deja organizatii ale societatii civile si organizatii comunitare care,prin investitii structurate si strategice,pot da un imbold participarii copiilor, la fel cum au facut-o in cazul participarii cetatenesti si implicarii comunitare. Structurile de dialog social infiintate in ultimele decenii pot fi perfectate, astfel incat sa cuprinda si dimensiunea participarii copiilor.

Declaratia copiilor de la Bucuresti
Credit foto: UNICEF/Anamaria Dinulescu

Solicitarile noastre

Cerem sa existe un plan de actiune concret pentru implementarea prevederilor Conventiei cu privire la DrepturileCopilului, Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene si recomandarilor Parlamentului Europeansi Comisiei Europene legate de participarea copiilor. Cerem ca recomandarile formulate in Raportul Comisiei Europene privind participarea copiilor sa fie implementate intr-o maniera oportuna.

Cerem instituirea unui mecanism clar si simplu pentru monitorizarea si evaluareaparticiparii copiilor si furnizarea de rapoarte periodice la nivel local si national, precum si la nivelul UE. Orice mecanism de raportare a drepturilor copilului ar trebui sa aiba o sectiune dedicataparticiparii copiilor si ar trebui sa se stabileasca o zi speciala in care sa se sarbatoreasca participarea copiilor la nivelul UE.

Cerem ca participarea copiilor sa fie sustinuta prin programe dedicate,incepand cu programe scolare menite sa educe copiii despre dreptul lor de a participa si sa le dezvolte abilitatile de participare.Acestea ar trebui completate de programe care sa dezvoltecapacitatea parintilor si a tutorilor de a-si implica propriii copii.In paralel,ar trebui initiate, la nivel local, programe care sa vizeze includerea copiilor in mecanismele de consultare comunitara. La nivel national,ar trebui incluse spatii si mecanisme destinate participarii copiilor in toate procesele relevante privindconsultarea si luarea deciziilor, actualmente rezervate doar adultilor, iar parlamentele ar trebui sa aiba in vedere crearea unui mecanism de consultare a copiiloratunci cand se elaboreaza legi care ii afecteaza pe acestia.

Cerem ca participarea copiilor sa devina un principiu care sa ghideze investitiile realizate cu fonduri structurale si de coeziune europene. „Nimic pentru copii fara participarea copiilor”ar trebui sa fie principiul care sa permita folosirea fondurilor europene in scopul crearii unor noi modalitati, inovatoare,de implicare a copiilor la toate nivelurile de dezvoltare a programelor si de monitorizare a rezultatelor unei astfel de implicari.

Cerem ca,la nivel national si la nivelul UE, sa se ofere sprijin platformelor si forumurilor ce asiguraparticiparea copiilor,in scopul informarii copiilor cu privire la deciziile politice si masurile implementate prin diverse programe si proiecte nationale si internationale, dar si un mecanism de consultare a parerilor copiilor pe diverse teme.

Cerem ca societatea civila sa beneficieze de sprijin la nivel national si la nivelul UE, astfel incat sa poata sustine, indruma si monitoriza participarea copiilor. Ar trebui concepute forme juridice care sa permitaimplicarea copiilor in organizatiile societatii civileca o modalitate de participare.

Apreciem orice autoritate de la nivel comunitar, regional, national sau european dornica sa ne afle parerea, dar cerem ca acest lucru sa se realizeze printr-un proces structurat, continuu si solid, care sa ne respecte si sa ne protejeze drepturile si valorile si caresa tina cont de contributia noastra. Suntem mai mult decat o simpla prezenta la evenimente publice si niste fotografii in care zambim alaturi de decidenti. De multe ori, atunci cand sunt implicati, copiii nu sunt informati anterior in mod corespunzator si nu primesc feedback referitor la contributia pe care a avut-o participarea lor.

Angajamentele noastre

Actuala generatie de copii, care si-a demonstrat deja capacitatea de a analizaproblemelestringente ale prezentului(Greta Thunberg, Marsul #NeverAgain, rezultatele sondajului „Europa pe care si-o doresc copiii”si popularitatea instrumentului U-Report), poate oferi nu doar onestitate, creativitate, decenta, experienta si idei, ci si o contributie obiectiva si impartiala. In calitate de copii si viitori adulti ai societatilor noastre si ai Uniunii Europene, ne priveste in mod direct cum se contureazaviitorul si ne angajam sa avem o contributie pozitiva.

Salutam orice oportunitate de participareoferita la orice nivel, iar experienta grupului implicat in acest proces arata ca putem veni cu idei si contributii in discutiile purtate, de la nivel comunitar pana la cel national si european. Crearea unui spatiu si a unei culturi favorabileparticiparii copiilor ne va permite sa producem o schimbare semnificativa la nivelul dialogului intergenerational,pentru a facilitarealizarea unei sinergii intre generatii, a invata unii de la altii si a transforma asa-numitul „conflict” intre generatii intr-o punte.

Sustinem participarea, ca parte a angajamentului nostru de a da inapoi, cat mai devreme, familiilor si comunitatilor noastre o parte din ce au investit in noi. Sustinem participarea, deoarece credem ca aceasta este una dintre modalitatile prin care putem deveni cetateni europeni mai buni, intr-o Europa mai buna.

Citeste si Tu stii care sunt drepturile copilului tau?