Ce sfaturi are Madalina Turza pentru parintii copiilor cu dizabilitati

Cazul fetitei cu tulburari de spectru autist, care a fost inchisa intr-o clasa goala in timp ce in Gradinita nr. 42 din Capitala se afla o inspectie, este un incident deosebit de grav, insa el se inscrie intr-un fenomen amplu la nivelul sistemului de educatie din Romania. Madalina Turza,  presedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD), are cateva sfaturi, in exclusivitate pentru Superbebe.ro, pentru parintii copiilor cu dizabilitati care se confrunta cu situatii similare.

Vezi si Ecaterina Andronescu, reclamata la CNCD pentru declaratia privind copiii cu dificultati

Din cei aproximativ 70.000 de copii cu dizabilitati din Romania 46% sunt izolati in scoli speciale, iar cei care invata in scolile de masa nu beneficiaza de sprijinul necesar. Exista judete in Romania in care exista un singur  profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilitati. Chiar ministrul Educatiei a recunoscut ca sunt foarte putini profesorii de sprijin in Romania.

Prin urmare, parintii cheltuiesc intre 4.000 – 18.000 de euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilitati si profesori de sprijin privati, iar cei care nu isi permit, raman izolati in case sau institutii.

,,De-a lungul anilor am avut sute de astfel de cazuri de excluziune, segregare si discriminare in instanta si la CNCD. Acestea practic reflecta pe de o parte incapacitatea si lipsa de vointa a Ministerului Educatiei de a promova si implementa politici reale de incluziune, iar pe de alta parte mentalitatea oamenilor care lucreaza in sistem. Faptul ca dascalii nu au beneficiat de o pregatire adecvata din perspectiva incluziunii si a psihopedagogiei incluzive este de asemenea, un factor determinant in aparitia acestor abuzuri”, a declarat in exclusivitate pentru Superbebe.ro Maria Madalina Turza, presedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD).

Elevii cu dizabilitatii sunt victimele discriminarii, excluziunii sau abuzurilor in sistemul de educatie actual. Cum ar trebui sa reactioneze parintii copiilor cu nevoi speciale in asemenea situatii, ne spune Madalina Turza, mama unei fetite speciale.

,,Strict din perspectiva fetitei izolate la gradinita, este foarte important ca parintii sa fie vigilenti, sa explice profesorilor drepturile copiilor lor si nevoile de suport, iar atunci cand exista derapaje sa incerce sa discute si, in caz de esec, sa actioneze in instanta. In egala masura, astfel de cazuri trebuie semnalate public si sanctionate pentru a prevenire petarea lor. Insa, toate aceste lucruri fara o reforma reala a sistemului de educatie, nu vor face decat sa mentina povara exclusive si responsabilitatea pe umerii parintilor. Parintii copiilor cu dizabilitati au facut in ultimii ani un pas major in evolutia si intelegerea drepturilor copiilor lor. Ei trebuie, din pacate, sa se inarmeze cu taria si determinarea de a nu abdica in fata presiunilor si de a lupta pentru dreptul la educatie incluziva al copiilorlor. Trebuie sa faca reclamatii, sesizari si sa nu le fie teama de instante. Legea este clara si fara acest efort individual nu vom putea schimba acest sistem invechit si discriminator”.

Citeste si Ancheta la Gradinita nr. 42 din Capitala. Fetita cu tulburari de spectru autist, inchisa intr-o clasa goala

Autor: Alexandra Manaila