Cum să-ți înveți copilul să fie mai organizat?

Majoritatea copiilor par a arăta mai multă dezorganizare, decât organizare. Bine, poate ai tras lozul norocos și copilul tău este foarte responsabil de mic și știe cum să se organizeze și singur, dar pentru noi, ceilalți părinți… treaba asta cu ”copilul organizat” ține un pic de SF. Cărți uitate la școală, caiet pe care nu și-l găseste în sertarul biroului de acasă, adidașii de la sport, din nou uitatați la vestiar. Doamna învățătoare a spus să aducă la școală castane și frunze pentru o activitate interesantă, dar a uitat, din nou. Și câte și mai câte. Ca să nu mai spunem că partea asta cu temele, cu concentrarea pe ce sarcini are de făcut este ditamai provocarea. Există oare metode sau strategii prin care să-ți ajuți copilul să fie mai organizat? Specialiștii de la kidshealth.org, spun că ”da”, cu ceva ajutor și consecvență, se poate!

Pe scurt, orice sarcină trebuie împărțită în ”1-2-3”:

”1” – să adune toate ”materialele” necesare pentru a finaliza sarcina.

”2” – să rămână concentrat asupra sarcinii și să învețe să spună ”nu” la tentații, tot ce i-ar distrage atenția.

”3” – să finalizezi, să-ți verifici munca și să adaugi ultimele detalii (să-ți aduci aminte să trebuie să pui tema într-o anumită carte, dosar sau pur și simplu să o pui în ghiozdan, pentru a fi pregătit pentru ziua următoare).

Odată ce va începe să aplice acești pași și va reuși să ducă la bun sfârșit primele sarcini, încurajează-l, laudă-i munca, se va simți mai încrezător și chiar mândru de rezultate. De asemenea, este important să înțeleagă și că e nevoie să fie consecvent, să continue.

Cum aplici metoda ”1-2-3”? Pornind de la sarcinile simple, pe care le face acasă. Sper exemplu, spălatul dinților.

  • Mergi la baie, ia-ți periuța de dinți, pasta de dinți și dă drumul la apă.
  • Dentistul spune să te speli minimum 3 minute, uite îți pun un ”timer” sau aceată mică clepsidră care te poate ajuta să știi anume cât timp trebuie să dedici acestei sarcini. Este important să te speli tot timpul acesta.
  • Dacă ai făcut primii doi pași corect și ai respectat regulile, pasul 3 este foarte simplu: clătești gurița cât mai bine și te bucuri de dinți curați. Oprești apa, așezi periuța și pasta la locul lor și te asigură că nu ți-a mai rămas pastă de dinți pe față. Gata!

Și astfel poți face și cu alte sarcini, ajungând la cele mai ”complexe” cum ar fi temele pentru acasă, care la fel, trebuie împărțite, dar elementele de bază rămân aceleași.

Este esențial să-l ajuți la început, să-l ghidezi cum poate trece prin fiecare pas.

De exemplu, la pasul ”1” (pregătirea). ”pentru temă trebuie să faci o recenzie la o carte? În regulă, ce trebuie să faci la început? Alegi o carte. Notează titlul cărții, numele autorului. Marchează în calendar până când trebuie făcută recenzia respectivă. Apoi, ajută-ți copilul să se gândească la ce materiale ar avea nevoie. Cartea, un caiet pentru notițe, un pix, poate profesorul a dat o listă specială de întrebări etc. Ajută-l să adune toate aceste materiale. Ghidează-l cum să gândească” bine, am făcut aceste lucruri. Acum, ce urmează? Ah, da, să încep să citesc cartea. Să-mi fac notițe. Să răspund la întrebările date de profesor etc”.

S-ar putea ca în timpul acestei sarcini să obseerve că apar tot felul de lucruri care să-i distragă atenția, dar că este esențial să continue cu ceea ce a început să facă, să depună efort, astfel încât să ducă lucrul până la sfârșit. Poate în timp ce citește cartea îi vine ideea să se joace un pic pe consola video, dar atunci ar trebui să se întrebe: ” „Este asta oare ceea ce ar trebui să fac acum? Pot să mă joc imediat cum termin cu cititul cărții și după ce răspund la întrebări”.

S-ar putea ca la pasul al treilea să fie nevoie ca după ce răspunde la întrebări, să mai citească o data recenzia finală, pentru a verifica să nu existe greșeli.

Acum, odată ce este sarcina terminată, felicită-l că a dus la bun sfârșit, că a reușit.

Nu uita, consecvență, consecvență, consecvență!